Wednesday, July 14, 2010

Bentuk Badan yang Berbeza

Pelakon babak ngeri atau lasak dalam Power Rangers(PR) kebiasaannya akan dipilih berdasarkan saiz pelakon yang melakonkan watak Ranger tersebut. Ini bagi menghasilkan ilusi kepada penonton supaya mereka benar-benar percaya bahawa pelakon itu sendiri yang memakai suit Ranger dan pergi bertarung.

Namun tidak kesemuanya pelakon mampu dipadankan dengan pelakon lagak ngeri yang mempunyai bentuk badan dan ketinggian yang sama kerana atas dasar tidak cukup pelakon, bajet yang terhad dan sebagainya. Selain itu juga, kadangkala pihak produksi terpaksa mengambil pelakon lagak ngeri yang sama saiz dengan pelakon lagak ngeri dalam Super Sentai(SS) supaya penonton tidak akan dapat membezakan antara babak yang dirakamkan oleh produksi Amerika dan produksi Jepun, walaupun saiz badan pelakon lagak ngeri itu tidak menepati saiz badan pelakon watak Ranger tersebut.

Kali ini saya akan berkongsi serba sedikit tentang perbezaan ketara yang dapat kita lihat antara beberapa pelakon PR dengan pelakon lagak ngeri yang mewakili mereka dalam suit Ranger mereka. Perbezaan yang saya maksudkan ini adalah dari segi saiz badan, ketinggian dan sebagainya. Untuk maklumat anda, saya tidak akan menyenaraikan Ranger kuning wanita dalam beberapa siri PR yang mana telah menggantikan watak lelaki dalam SS kerana sudah tentu terdapat perbezaan yang amat ketara. Saya juga tidak senaraikan Justin dalam Power Rangers Turbo atas sebab yang sama.

Semua pendapat yang saya akan nyatakan di bawah ini adalah atas dasar pemerhatian saya semata-mata. Oleh sebab itu, pendapat saya ini tidak semestinya betul bagi semua orang. Dan saya juga mungkin ada tertinggal mana-mana Rangers yang sepatutnya saya letakkan dalam senarai ini. Berikut adalah pelakon-pelakon PR yang nampak seperti bukan mereka sendiri yang memakai suit Ranger :

Shane & Dustin (PR Ninja Storm) : Badan Shane lebih besar dan tegap berbanding Dustin, tetapi bila dalam bentuk Ranger, badan Ranger kuning pula yang kelihatan lebih besar berbanding Ranger merah


Jack & Sky (PR SPD) : Ketinggian Sky melampaui Jack, tetapi bila dalam bentuk Ranger, Ranger merah kelihatan lebih tinggi berbanding Ranger biru


Doggie (PR SPD) : Ini pula bukan kerana saiz badan tidak sama, tetapi kerana bentuk muka. Saya rasa mesti semua orang tertanya-tanya bagaimana muka Doggie boleh muat masuk dalam helmet tu. Hidung dia mesti penyek dekat dalam tu. Kelakar betul.


Theo (PR Jungle Fury) : Theo merupakan ahli kumpulan yang paling kecil dan pendek namun apabila dalam bentuk Ranger, ketinggian Ranger biru lebih kurang sama dengan Rangers yang lain malah lebih tinggi daripada Ranger kuning.


Hanya ini sahaja yang boleh saya senaraikan dalam post kali ini. Tujuan saya membincangkan hal ini bukan atas dasar saya ingin mengkritik pihak produksi PR, tetapi kerana saya minat mengkaji elemen-elemen yang terdapat dalam PR. Lain kali mungkin saya akan senaraikan pelakon dan pelakon lagak ngeri yang mempunyai saiz badan yang sama pula.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.