Tuesday, July 13, 2010

Kaitan Power Rangers dan Super Sentai

Bagi anda yang masih belum tahu, Power Rangers (PR) dihasilkan berdasarkan siri Super Sentai (SS) yang dihasilkan oleh Jepun. PR bukanlah idea yang datang sepenuhnya daripada Amerika, mereka cuma membeli SS dan menghasilkan siri baru dengan menggunakan pelakon dan jalan cerita yang baru. Ini membolehan SS dipasarkan dengan lebih meluas ke serata dunia, tetapi dalam bentuk yang lain.

Antara sebab kenapa SS perlu dihasilkan semula dalam bentuk yang lain ialah kerana budaya Jepun yang dipaparkan dalam SS amat unik dan berbeza dengan budaya negara lain dan ia masih belum dikenali dan difahami di seluruh dunia. Manakala budaya Amerika telah pun dikenali hampir di setiap pelusuk dunia.

Jika anda menoton PR, kebanyakan adegan berlawan yang anda tonton itu diambil bulat-bulat dari footage SS, terutamanya babak berlawan antara robot gergasi dan raksasa. Anda dapat lihat perkara ini berdasarkan perbezaan warna dan kualiti antara babak yang dirakamkan oleh pihak produksi Amerika dan pihak produksi Jepun. Berdasarkan pemerhatian saya, PR banyak menggunakan footage SS sewaktu zaman awal kemunculannya di kaca TV. Namun musim-musim baru PR sekarang ini telah pun mengurangkan penggunaan footage SS, dimana pihak produksi PR telah banyak merakamkan aksi dan babak mereka sendiri. Bagi saya ini merupakan perkembangan yang bagus dan baik, kerana PR tidak perlu terlalu banyak bergantung dengan SS.

SS telah mula ditayangkan sejak tahun 1975. Bagi sesiapa yang lahir pada era-80an, pasti anda ingat sesuatu ketika dulu anda pernah saksikan Flashman, Maskman dan Jetman di kaca TV kita. Ketiga-tiga siri ini merupakan antara siri SS yang telah dihasilkan. Namun pada waktu tersebut, PR masih belum dihasilkan lagi. PR hanya mula dihasilkan pada tahun 1993 iaitu Mighty Morphin Power Rangers, dimana ia dibuat berdasarkan siri SS pada tahun sebelumnya iaitu Zyuranger. Gambar di bawah boleh menjelaskan lagi tentang perbezaan dan persamaan antara kedua-dua siri ini :

Menggunakan costume yang sama


Barisan pelakon Mighty Morphin Power Rangers

Barisan pelakon Zyuranger

Jika ada yang bertanya antara SS dan PR yang manakah lebih baik, saya tiada jawapan bagi soalan ini. Bagi saya, masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Anda boleh menilainya sendiri. Selagi kedua-duanya menghiburkan, tidak perlulah kita buat perbandingan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.